Loading...

op zoek naar een wiskundewonder | Forum

Advertentie
Locatie van onderwerp: Forum home » Algemeen » Onzin & humor
Pagina's: 1 2 »
parkopino
parkopino Jul 31 '15

op het net kwam ik dit raadseltje tegen

---------------------------------------------

26 Jun 2009, 13:11

Om 10 over 3 vertrekt Paul naar huis met 50 meter per minuut. Hij moet 2700 meter lopen. De moeder van Paul vertrekt 16 minuten over 3, richting paul, met een snelheid van 500 meter per minuut.
Na hoeveel minuten komen ze elkaar tegen??

------------------------------------------------------

------------------------------------------------------
Ze naderen elkaar met een snelheid van 550 meter per minuut. 2700 / 550 = 4 min en 55 seconden (afgerond).

---------------------------------------------------------------

dit antwoord is 6 jaar lang voor juist doorgegaan,

mijn foutdetector heeft een foutje opgemerkt, vinden jullie het ook?

parkopino
parkopino Jul 31 '15

je bent goed bezig maar, 16-10=13?

parkopino
parkopino Jul 31 '15
je redenering klopt inderdaad
parkopino
parkopino Jul 31 '15

goed zo

parkopino
parkopino Jul 31 '15

wel opletten met die 10,36 als je die omzet

bij 10,36 = die 36 na de komma 100delig

terwijl een minuut bestaat uit 60 seconden

parkopino
parkopino Aug 1 '15
zoek de 3 overeenkomsten tussen ;

eleven ed two
twelve ed one
parkopino
parkopino Aug 1 '15

een leuk onopgelost raadseltje gevonden van in 2008

Drie kinderen ( jan, piet en sjarel ) krijgen snoepjes. jan krijgt a snoepjes, piet krijgt b snoepjes en sjarel krijgt c snoepjes.

er wordt de 3 kinderen meegedeeld dat 1/a+1/b+1/c=1

aan de kinderen worden nu twee vragen gesteld:
1: weet jij de som van de snoepjes die jullie samen hebben gekregen?
2: weet jij hoeveel snoepjes elk van jullie heeft gekregen?

jan antwoord 2 keer nee

daarna antwoordt piet op vraag 1 ja en op vraag 2 nee

en daarna antwoordt sjarel 2 keer ja

hoeveel snoepjes heeft ieder kind gekregen?

1/? + 1/? + 1/? = 1

parkopino
parkopino Aug 1 '15

Citaat van Mylildor je begint die raadsels van uit china enzo  te vernoemen  dat ze in de gazet  zetten omdat  acht a negenjarigen deze oplossen  lol

dat raadsel komt niet van uit een gazet, is niet zo heel moeilijk maar is toch wat correct analyseer werk aan, waarbij je rekening moet houden met kleine details. er is één klein minpuntje aan het raadsel maar dat weet je pas als je het hebt opgelost.
parkopino
parkopino Aug 1 '15

een leuk met wat humor

je verhuist van flunner naar nederland en daardoor worden de gemiddelde IQ's van zowel flunner en nederland verhoogd.

Hoe komt dat?

parkopino
parkopino Aug 3 '15

Citaat van parkopino

een leuk onopgelost raadseltje gevonden van in 2008

Drie kinderen ( jan, piet en sjarel ) krijgen snoepjes. jan krijgt a snoepjes, piet krijgt b snoepjes en sjarel krijgt c snoepjes.

aan de kinderen worden nu twee vragen gesteld:
1: weet jij de som van de snoepjes die jullie samen hebben gekregen?
2: weet jij hoeveel snoepjes elk van jullie heeft gekregen?

jan antwoord 2 keer nee

daarna antwoordt piet op vraag 1 ja en op vraag 2 nee

en daarna antwoordt sjarel 2 keer ja

hoeveel snoepjes heeft ieder kind gekregen?

1/? + 1/? + 1/? = 1

omdat in het orgineel nog een minpuntje inzat, heb ik er even een update voor gemaakt, moet nog wel een dubbelcheck krijgen. is inneens ook veel leuker meer analyseer werk en diepgaandere redenatie nodig nu + het minpuntje in het orgineel is weggewerkt

kunnen jullie even controleren of het goed ineen zit?

aan de 3 kinderen worden nu de vraag gesteld:
wie weet de som van de snoepjes die jullie samen hebben gekregen?

jan zegt ; ik wel

piet zegt ; ik ook, maar gelukkig dat jan de som wist, anders had ik het niet kunnen weten

sjarel zegt ; ik nu ook, maar gelukkig had piet het antwoord van jan nodig, anders had ik het niet kunnen weten

hoeveel snoepjes heeft elk gekregen?

Sonny71
Sonny71 Aug 3 '15
Paul moet 10 minuten 22 seconden stappen en zijn moeder heeft een tijd va 4 minuten 22. De moeder legt in 2181 m af en de zoon legt 519 m af.
Serpenta
Serpenta Dec 3 '15
Hmmm... klopt niet helemaal. Ik heb een ander verhaal. 

Een Vlaming zou doodgraag Waal worden, maar hoe hard hij ook zijn best deed, hij werd niet aanvaard in Wallonië. Ten einde raad trok hij naar een arts om zijn probleem te bespreken. De arts stelde voor om een minuscule deeltje van zijn hersenen te verwijderen. Hij zou zich dan gedragen zoals een Waal, en geaccepteerd worden. Zo gezegd zo gedaan. Na de ingreep komt de arts langs om hem te vertellen, dat ze eigenlijk een ietsje pietsie teveel hersenweefsel hebben verwijderd. Waarop de man prompt antwoordde " Nou, dat is helemaal geen probleem, ik voel me lekker Hollander nu" :-)

Jefke59
Jefke59 Jan 3 '16

Citaat van parkopino "Drie kinderen ( jan, piet en sjarel ) krijgen snoepjes. jan krijgt a snoepjes, piet krijgt b snoepjes en sjarel krijgt c snoepjes. er wordt de 3 kinderen meegedeeld dat 1/a+1/b+1/c=1 aan de 3 kinderen worden nu de vraag gesteld: wie weet de som van de snoepjes die jullie samen hebben gekregen?   jan zegt ; ik wel piet zegt ; ik ook, maar gelukkig dat jan de som wist, anders had ik het niet kunnen weten sjarel zegt ; ik nu ook, maar gelukkig had piet het antwoord van jan nodig, anders had ik het niet kunnen weten   hoeveel snoepjes heeft elk gekregen?"Ze kregen samen 11 snoepjes en Jan kreeg er 6.Met a=6 is nu 1/b + 1/c = (1-1/6) = 5/6Jan weet nu dat de twee overige er samen 5 gekregen hebben en Piet of Sjarel er dus 3 resp 2 hebben.Piet kreeg 3 snoepjes en weet doordat Jan het totaal kent dat dit totaal inderdaad 11 moet zijn. En biigevolg moet Sjarel er 2 gekregen hebben.Sjarel heeft 2 snoepjes en kan daaruit niet onmiddellijk een conclusie trekken. Hij weet alleen dat de twee anderen er meer gekregen hebben, zodat 1/a + 1/b = 1/2. Doordat Piet echter het totaal kan achterhalen nadat Jan heeft gezegd dat hij dit totaal kent, weet Sjarel ook dat a en b respectievelijk 6 en 3 moeten zijn.

parkopino
parkopino Jan 3 '16
jefke ge hebt dat goed gedaan
Clement9600
Clement9600 Dec 8 '16
Bij de foute redenering houdt men geen rekening dat Jan al 6 minuten eerder vertrokken is dan zijn moeder. Daardoor heeft hij al 6 x 50 meter, dus 300m afgelegd. Op het moment dat zijn moeder vertrekt is de afstand maar 2700- 300, dus 2400 meter afgelegd. Vanaf 16 over 3, als de moeder vertrekt, duurt het dus 2400/550 minuten eer ze elkaar tegenkomen. Dus het antwoord is 3u16 + 2400/550 minuten.

Voor de echt die hards klopt dit nog niet, het zal ietsje langer duren want de moeder mag dan wel 500 meter per minuut als snelheid halen, er is de tijd die ze nodig heeft om van 0 tot 500 meter per minuut te geraken ;) Zelfs een Bugatti Veyron kan dat niet : van 0 tot 550m/min accelereren ....

Dit forum bericht wordt bewerkt door Clement9600 Dec 8 '16
parkopino
parkopino Dec 23 '16

@er is de tijd die ze nodig heeft om van 0 tot 500 meter per minuut te geraken ;) Zelfs een Bugatti Veyron kan dat niet : van 0 tot 550m/min accelereren ....

inderdaad in die opgave had nog "gemiddeld" moeten staan, goed gezien

kwam deze week, deze tegen,

over 1000jaar ben ik 100jaar. wie ben ik?

zelf dacht ik eerst aan de planeten waar de duurtijd van een jaar verschillen, maar al vlug viel mijne frank, het antwoord is veel eenvoudiger.

Jefke59
Jefke59 Dec 27 '16

"over 1000jaar ben ik 100jaar. wie ben ik?"

Bvb de duizendjarige herdenking van de Slag aan de Somme in 2916 zal in 3016 honderd jaar geleden zijn.
parkopino
parkopino Feb 6

waar staat dat de moeder loopt?

Jefke59
Jefke59 Feb 6
Tijd voor een volgende opgave. Aangezien die eerder lang is en veel ruimer dan enkel het wiskundig vraagstuk heb ik het in een blogartikel verwerkt.

Wie vindt het juiste antwoord? Ik hoor het graag.

Twee vriendinnen (titel = link)

Een wiskundig raadsel, maar ook veel meer dan dat: 

Wat maakt dat je gerespecteerd wordt? Geapprecieerd wordt ? Populair bent ? Gaat het allemaal samen ?

In hoeverre wordt dat bepaald door je uiterlijk of door je attitude?

Dit forum bericht wordt bewerkt door Jefke59 Mei 2
Jefke59
Jefke59 Apr 10

Twee vriendinnen (titel = link)

Even het probleem situeren: de twee vriendinnen wegen precies evenveel, maar hun BMI (opgegeven) verschilt, terwijl je ook het verschil in lichaamslengte erbij krijgt. Aan jou om na te trekken hoe groot ze elk zijn en hoeveel ze precies wegen.

De berekening+oplossing past op een bierviltje.

Wie vindt het juiste antwoord? Ik hoor het graag.

Pagina's: 1 2 »